Publicatielijst

Publicaties vanaf 1990

BOEKEN

Muzikale polyfonie; een theoretisch concept en zijn toepassing op een passage uit Thomas Manns ‘Der Erwählte’. Amsterdam 1999 (Dissertatie)

Kunst met vleugels; honderd jaar Koot’s Pianohandel. Spaar en Hout 2013

Music’s obedient daughter; The opera libretto from source to score. (S. Lichtenstein, ed.) Rodopi A’dam-New York 2014

ARTIKELEN EN ESSAYS

Humperdinck: een kleine Wagneriaan. In: Bulletin Opera, 1990 no.4:10-12

Denken over muziek in de Duitse romantiek – enkele aspec­ten en een strijd. In: Kohelet, (Theologische Fac. KUB Tilburg) jrg 7,4 (1990):26-31

Hänsel und Fränzel – van Kinderstubenweihfestspiel tot sprookjes­opera. In: Opera, jrg. 1,2 (1990):22-25

 “Ne rien dire, mais seulement chanter” – niet-liturgi­sche liederen en koormuziek van Hendrik Andriessen. In: Dui­zend kleuren van Muziek; leven en werk van Hendrik Andries­sen. Zutphen 1992:157-180

De dodelijke beet van een toondichter. In: Hollands Maandblad, 1993,2:8-11

Hendrik Andriessens koormuziek. In: Rondom de Koren, jrg. 38,1 (1993):11-15

Frits Noske – ter herinnering. In: Muziek en Wetenschap,  jrg. III,3 (1993):227-230

Muziek of humanisme: een tegenstelling? Het standpunt van Thomas Mann. In: Rekenschap – Humanistisch Tijdschrift voor Weten­schap en Cultuur, jrg. 40,4 (1993):210-214

Muziek en Representatie. John Neubauer en Sabine Lichtenstein. In: Feit en Fictie, jrg. II,1 (1994):15-29

Het gezegde in de muziek; muziek als talig systeem. In: Hollands Maand­blad 1994,7/8:11-18

De kwestie Opus 111. In: Preludium, jrg. 53,2 (okt. 1994):67-68

Vibraties van draaiend glas; de glashar­monica: sterkte zenuwen en “Finger­spitzengefühl”. In: Preludium, jrg.53,5 (jan. 1995):78-80

The Hebrew Melodies; Over joden, Lord Byron en een liedbundel. In: Hollands Maandblad,  1995,8,9:17-22

De “zielstoestand” bij Robert Schumann. In: Sketch; Vakblad voor het theateramusement 1996, jrg I,1:47-55

In deze heilige hallen; taal, talen en vertalingen in het libretto. In: Hollands Maandblad, 1996,12:11-17

Abraham Jacob Lichtenstein: eine jüdische Quelle für Carl Loewe und Max Bruch. In: Die Musikforschung 49,1 (1996):349-367

In deze heilige hallen; taal, talen en vertalingen in het libretto. In: ‘Eerst het woord …?’ Herdruk (Zie in: Hollands Maandblad, 1996,12:11-17) Verslag Symposium over het libretto. Uitgave van het Theater Instituut Nederland, aug. 1997:57-64

Het gemengde huwelijk van het ‘Kol Nidre’. In: Nieuw Israelitisch Weekblad, jrg.133,5 (24 okt. 1997):23

Mahler als jood aan de Hofoper; antisemitisme en joodse reacties in het Wenen van 1897-1907. In Muziek & Wetenschap, jrg.VII,3 (2001):271-304

Over de Duitse humor; de esprit van Thomas Mann, Wagner en Beethoven. In: Hollands Maandblad, jrg 2001,11:7-11

Mahler als jood aan de Hofoper; antisemitisme en joodse reacties in het Wenen van 1897-1907. Herdruk. (Zie Muziek & Wetenschap jrg. VII,3 (2001):271-304) In Mahler-Nieuws (Mahler-Genootschap) jrg. 2002,4:19-37

Listening to Kurt Schwitters’ ‘Ursonate’; A dadaistic-romantic’ transposition d’arts’? In: Arcadia; International Journal of Literary Studies.Vol. 38,2 (2003): Cultural history; straddling borders; John Neubauer zum 70. Geburtstag:276-284

Gustav Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen. In: Preludium, jrg. 61,10 (juni 2003):11-13

 J.S. Bachs ‘Matthäuspassie’ door de ogen van Berlioz. In: Preludium jrg. 62,8 (april 2004):39-43

Het “Ewigweibliche”; Een gedachte bij Goethes Faust en Boito’s ‘Mefistofele’. In: Arrigo Boito: Mefistofele. (Klaus Bertisch, ed.) Amsterdam 2004:19-24

Thomas Mann – Abschied von ‚Palestrina‘. Die Bedeutung Pfitzners in Thomas Manns ‚Der Erwählte‘. In: Mitteilungen der Hans Pfitzner-Gesellschaft. Hft 64 (2004):61-76

Operamuziek als informant van het ongezegde. In: Psychoanalytische Perspectieven (Universiteit Gent), jrg. 23,3-4 (2005):297-325

Das romantische Lied. In: Ungleichzeitigkeiten der Europäischen Romantik (A.von Bormann,  ed.) Stiftung für Romantikforschung Band XXXIX, 2006:267-284

Franz Schubert en Salomon Sulzer; een joods-christelijke samenwerking in romantisch Wenen. In: Mens & Melodie, (2007) jrg. 62,5:8-11 en jrg. 62,6:7-11

Konstruktionen, Rekonstruktionen, Dekonstruktionen; Gedanken über elektronische Wiedergeburte anhand von ‚Palestrina‘. In: Mitteilungen der Hans Pfitzner-Gesellschaft, 2007,67:82-103

De Invloed van de Italiaanse muziek. In: Encore, Jrg. 18 (mei 2007):6-9

Franz Schubert en Salomon Sulzer; een joods-christelijke samenwerking in romantisch Wenen. Herdruk: (Zie Mens & Melodie (2007) jrg. 62,5:8-11 en jrg. 62, 6:7-11) In: Schubert Stichting Jrg.1,1:3-12

Listening to Kurt Schwitters’ ‘Ursonate’; A dadaistic-romantic ’transposition d’arts’? Herdruk (Zie Arcadia; International Journal of Literary Studies, Bd.38,2: Cultural history; straddling borders; John Neubauer zum 70. Geburtstag:276-284) In: Muziek van de 20e eeuw: problemen rond creativiteit, uitvoering, pedagogiek. 2008:104-112. (Taal Russisch. Russische conferentie-bundel)

Een Duitssprekende harem; Mozarts ‚Entführung aus dem Serail‘. In: Odeon, jrg. 18,68 (2008):8,9

De schrijver Godfried Bomans en de musicus Hans Lichtenstein. In: Bomans-Weekblad, aug., sept., okt., nov. 2008

Bellini’s ‘I Puritani’. In: DNO, febr. 2009:8-11

De jood op het operapodium – thema met variaties. In: Odeon, jrg 20,74 (2009),74:14

De schrijver Godfried Bomans en de musicus Hans Lichtenstein; Hans Lichtenstein, onderduiker bij Bomans. Bewerkte en uitgebreide herdruk. (Zie Bomans-Weekblad: 2008, aug., sept., okt., nov.) In: Godfried – Periodiek van het Godfried Bomans Genootschap, jrg. 31,2 (sept. 2009):57-77

For whom the bells toll: A polyphonic fragment in Thomas Mann’s ‘Der Erwählte’. In: Dutch  Journal of Music Theory, jrg. 15,2 (mei 2010):115-125

Het liederlijke lied; De strijd tussen schoonheid en waarheid bij Thomas Mann. In: Hollands Maandblad 2010,11:41-48

Joodse personages in de opera; een thema met variaties. Herdruk (Zie De jood op het operapodium – thema met variaties. In: Odeon, jrg 20,74 (2009):14) In: Mens & Melodie,  jrg. 67,1 (2012):6-9

“Über Ihr Opernbuch habe ich mich sehr gefreut”? Ein unbekannter Brief von Albert Lortzing an Gustav Schmidt.’ In: Sander van Maas et al. (red.) Liber vocum voor Rokus de Groot.Amsterdam: Universiteit van Amsterdam 2012:176-187

A musical relecture of Augustine’s Conversion: La Conversione di Sant’Agostino by Maria Antonia Walpurgis and Johann Adolph Hasse. In: Karla Pollmann a.o. (eds): Augustine beyond the Book; intermediality, transmediality, and reception. Brill’s Series in Church History. Vol.58 (2012):245-261

Rienzi tussen de barricaden. In: Wagner after all; Verenigingsorgaan vh Wagnergenootschap Nederland, jrg. 53,3 (juni 2013):26-28 en jrg. 53,4 (sept. 2013):6-16

“Something uncommonly German”; Hans Pfitzner’s ‘Palestrina; eine musikalische Legende’. In: Music’s obedient daughter; The opera libretto from source to score. Rodopi A’dam-NY.  2014 (S. Lichtenstein, ed.):325-357.

De verlossende vrouw: Brünnhilde, de heilige maagd en Frau Eisengrein. In: Wagnerkroniek (Wagner-Genootschap Nederland), jrg. 54,3 (juni 2014):22-33

Verdi’s Macbeth: wilskrachtige wijven en witte wieven. In: Vrienden Bulletin; de Nationale Opera Vrienden Bullletin, Jrg. 29,4 (april 2015):11-15

Een familiekwaal, edelbordelen en de grote boze Wolf; Humperdincks Hänsel und Gretel. De Nationale Opera Vrienden Bulletin,,jrg. 30,2 (nov. 2015):16-19

Enkele zorgelijke gedachten over Wagners muziek en taal. In: Wagner kroniek (Wagnergenootschap Nederland) jrg. 55,5 (dec. 2015):25-27

Engelbert Humperdinck: Hänsel und Gretel deel I. In: Wagner kroniek (Wagnergenootschap Nederland), jrg. 56.1 (febr. 2016):32-39 en deel 2: In: Wagner kroniek (Wagnergenootschap Nederland), jrg 56.2 (mrt. 2016):36-42

“Ich glaube nicht, dass hier jemand ist.” De oorlogsjaren van dirigent Hans Lichtenstein bij Ruth Tobi Spier, familie Westerling, Mari en Netti Andriessen en Godfried Bomans. In: Ons Bloemendaal, jrg. 41,1:1719

“Een melodie op mijn lippen en op de punt van mijn pen”; Offenbach en zijn ‘Les Contes d’Hoffmann’ In: De Nationale Opera; Vriendenmagazine, jrg. 32,4 (juni 2018):4-7

Thomas Manns “gute Partituren”; over Manns haat-liefde voor muziek. In: Wagner kroniek (Wagnergenootschap Nederland), 59,1 (2019):43-51

Verisme – “La Commedia è finita” . In: De Nationale Opera, Vriendenmagazine, jrg. 33,4 (juni 2019):4-6

De Gehoorzame dochter; over het libretto. In: De Nederlandse Boekengids. Digitaal 2019 no.5. Papieren versie: IV,5 (dec.’19-jan.’20):40-43

Het “Ewigweibliche” en het tastbaar-vrouwelijke. In: De Nieuwe (Arti et Amicitiae), jrg. 24, 43 (mei 2020): 3 pp (zonder nummering)

Gelukkig in het kleine en lieflijke Bloemendaal”; De componist en dirigent Johannes Verhulst. In: Ons Bloemendaal, jrg. 44,4 (winter 2020):15-19

RECENSIES

“Harmonie en perspectief’” (Annegarn, Grijp en Obde­Coul, eds). In: Tijdschrift voor de Vereniging van Nederlandse Muziekge­schiedenis, jrg 40,1 (1990):75-81

“Muziekpsychologie”. In: Psychologie en Maatschappij, jrg. 20,1 (maart 1996):102-104

“Zingen in een kleine taal“ (L.P.Grijp, ed). In: Tijd­schrift vd Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, XL,6 (1996):76-79

Friedrich Dieckmann: „Franz Schubert – eine Annäherung“; Hans Fröhlich: „Schubert; eine Biographie.“ In: Nexus,16 (1996):173-177

Peter Gradenwitz: “Arnold Schönberg und seine Meisterschüler“ In: Nexus, no.22 (1998):139-143

Werner Wolf: “The musicalisation of Fiction; A study in the theory and history of intermediality”. In: Arcadia; Zeitschrift für allgemeine und vergleichende Literaturwissenschaft, Bd.35,2 (2000):378-383

Siglind Bruhn: „Ekphrasis in Rilke’s Marien-Leben“. In: Arcadia; Zeitschrift für allgemeine und vergleichende Literaturwissenschaft, Bd 36,1 (2001):219-223

Linda en Michael Hutcheon: “Opera; the art of dying”. In: Nexus 2004,39:183-186

Pauline Micheels (met een bijdrage van Leo Samama): “Israel Olman (1883-1986). Componist en koordirigent.” In: Amstelodamum, jrg. 99 (2012),1:44,45

Frits Zwart: “Mengelberg dl. 2”. In: Amstelodamum, jrg. 105,2 (april-juni 2018):88-90

PROGRAMMATOELICHTINGEN

Werken van Schönberg en Mahler. In Preludium, jrg. 57,3 (november 1998):67-69

Schönbergs bewerking van het Pianokwartet Op.25 van Brahms. In Preludium, jrg. 57,6 (februari 1999):32,33

Liederen van Beethoven, Brahms, Dvorák, Schubert, Strauss en Copland. In Preludium, jrg. 57,7 (maart 1999):87-89

Liederen van Richard Strauss en Chausson. In: Het Concertgebouw, 7 maart 1999, 1p (ongenummerd)

Kamermuziek van Reger, Othmar Schoeck en D.Schäfer. In: Preludium, jrg. 57,8 (april 1999):73,74

Wolf: Mörike-Lieder. In: Preludium, jrg. 58,5 (jan. 2000):92,93

Saint-Saens: Celloconcert. In: Preludium, jrg. 58,7 (maart 2000):37,38

Schoeck. Herdruk (zie Toelichting Preludium, april 1999) in: Preludium, jrg.58,5 (jan.2000):90,91

Franse en Italiaanse liederen uit 18e en 19e eeuw. In: Preludium, jrg. 58,10 (juni 2000):41-43

Schubert: Schöne Müllerin. In: Preludium, jrg. 59.3 (nov. 2000):81,82

Orkestwerk van Giuseppe Martucci. In: Preludium, jrg. 59,4 (dec. 2000):59,60

Mahler: Tweede Symfonie. In: Preludium, jrg. 60,1 (aug./sept.2001):40-42

Wolf: Italienische Serenade, Schubert, Symfonie no. 6. In: Preludium, jrg. 60,2 (okt. 2001):61,62

Liederen van Marx, Sibelius, Faure en Schumann. In: Preludium, jrg. 60,3 (nov.2001):83-85

Instrumentaal en vocaal werk van Schubert en Wolf. In: Preludium, jrg. 60,2 (okt.2001):61,62

Reger: Serenade. Herdruk (zie Preludium jrg. 57,8 (april 1999)). In Preludium, 60,5 (jan. 2002): ****

Mahler: 2e Symfonie. Herdruk (Zie Preludium, jrg. 60,1 (aug./sept.2001):40-42)

In Preludium, jrg. 60,5 (jan. 2002):49-51

Liederen van Debussy, Brahms, Berg, Poulenc, Honegger, Messager, Yvain. In: Preludium,  jrg. 60,5 (jan. 2002):99-101

Concerti van Vivaldi, Telemann en Heinichen. In: Preludium, jrg. 60,6 (febr.2002):33-35

Orkestwerk van Mahler, Wagner en Strauss. In: Preludium, jrg. 60,8 (april 2002):67-70

Liederen van Rangström, Sibelius, Plagge en Grieg. In: Preludium, jrg 60,8 (april 2002):83-85

Mahler Vierde Symfonie. In: Preludium, 61,2 (okt.2002):62-63

Liederen van Fauré, Mahler, Ginastera, Poulenc, Satie, Rorem, Kern en Frishberg. In: Preludium, jrg. 61,2 (okt.2002):74-75

Werken van Ravel, Strawinsky, Duparc en Wolf. In: Preludium, jrg. 61,2 (okt. 2002):103-105

Liederen van Schumann en Wolf. In: Preludium, jrg. 61,3 (nov. 2002):73-75

Liederen van Haydn, Schubert en Brahms. In: Preludium, jrg. 61,3 (nov. 2002):81-83

Orkestwerk van Diepenbrock en Brahms. In: Preludium, jrg 61,4 (dec. 2002):46-47

Liederen van Diepenbrock, Brahms en Pfitzner. In: Preludium, jrg. 61,4 (dec. 2002):46, 47 en 111-112

Liederen van Purcell, Handel, Wolf, W. A. Mozart, Ravel, Paul Bowles en Ives. In: Preludium, jrg. 61,6 (febr. 2003):45-46

Liederen van Clara Schumann, Raff en Robert Schumann. In: Preludium, jrg. 61,6 (febr. 2003):93-95

W.A. Mozart: Vioolsonate KV 304; Pianokwartet KV 478; Schubert: Forellenkwintet. In: Preludium, jrg. 61,7 (maart 2003):90-91

Cellowerken van J.S.Bach, Schubert, J.Jongen, Sjostakowitch, Paganini. In: Preludium, jrg. 61,8 (april 2003):71-73

Vijfde Symfonie van Bruckner. In: Preludium, jrg. 61,9 (mei 2003):39-40

Liederen van Bellini, Britten en Duparc. In: Preludium, jrg. 61,9 (mei 2003):77-78

Mahler: Kindertotenlieder. In: Preludium, jrg. 61,10 (juni 2003):37

Wagner: Siegfried-Idyll. In: Preludium, jrg. 62,2 (okt. 2003):44-46

Cellowerken van Sjostakowitch, Britten, Bloch en Martinu. In: Preludium, jrg. 62,2 (okt. 2003):112-113

Kamermuziek van Bruch, Diepenbrock, Schumann, Schubert en Spohr. In: Preludium, jrg. 62,3 (november 2003):64-66

Liederen van Schumann en Mahler. In: Preludium, jrg. 62,3 (nov. 2003):88-90

Wagner: Wesendonck-Lieder. In: Preludium, jrg. 62,4 (dec. 2003):39-42

Schotse, Ierse en Engelse muziek van Beethoven, Holst, Berlioz, Hindemith en Elgar. In: Preludium, jrg. 62,4 (dec. 2003):94-97

Vocale muziek uit de 17e eeuw. In: Preludium, jrg. 62,6 (febr.2004):76-78

Liederen van Brahms. In: Preludium, jrg. 62,6 (febr.2004):84-86

Liederen van Janacek, Kozeluh, Schumann, Mahler, Debussy, Novak en Sjostakowich. In: Preludium, jrg. 62,9 (mei 2004):87-89

Sololiederen en duetten van Britten, Schumann en Vaughan Williams. In: Preludium, jrg. 63,1 (juli/aug.2004):64-67

Liederen van Wolf, Liszt, Dvorak en Strauss. In: Preludium, jrg. 63,1 (juli/aug. 2004):76-79

Kamermuziek van W.A. Mozart, Elgar, Ravel en Liszt. In Preludium, jrg. 63,2 (sept./okt. 2004):96-98

Liederen van Schönberg en Pfitzner. In Preludium, jrg. 63,2 (sept./okt. 2004):116-118

Liederen van Schumann, Clara Wieck, Joseph Joachim, Albert Dietrich, Mendelssohn, Brahms. In: Preludium, jrg. 63,3 (nov. 2004):91-93

Symfonische muziek van Franck en Rachmaninov. In: Preludium, jrg. 63,4 (dec. 2004):72-75

Liederen van Purcell/Britten, R.Strauss, R. Schumann, Caplet, Quilter en Walton. In: Preludium, jrg. 63,4 (dec. 2004):105-107

Liederen van Fauré, Schumann, Brahms en Vaughan Williams. In: Preludium, jrg. 63,5 (jan. 2005):75-77

Orkest- en kamermuziek van Chausson, Schubert en Beethoven. In: Preludium, jrg. 63,6 (febr. 2005):54-57

Madrigalen en andere vocale muziek van Schütz, Senfl, Georg Forster, Johann Steffens, Heinrich Albert, Rathgeber, Lechner, en Schein. In: Preludium, jrg. 63,6 (febr. 2005):83-87

Vocale muziek van Haydn en Schumann. In Preludium, jrg. 63,7 (maart 2005):99,100

Liederen van Schubert, Schumann en Liszt. In: Preludium, jrg. 64,2 (okt. 2005):88-90

Schubert: Die Winterreise. In: Preludium, jrg. 64,3 (nov. 2005):144-146

Liederen van Diepenbrock, Pfitzner en Wolf. In Preludium, jrg. 64,4 (dec. 2005):107-109

Mahler en zijn 4e Symfonie. In: Encore:, nr.9:18,19

MISCELLANIA

Vertalingen van: Hartmut Haenchen: “Mahler: 

Wenen-Amsterdam. **** Amsterdam 1999

Eerste Symfonie. **** Amsterdam 1999

Das klagende Lied. **** Amsterdam 2000

Tweede Symfonie. **** Amsterdam 2000

Derde Symfonie. **** Amsterdam 2000

Vierde Symfonie. **** Amsterdam 2000

Vijfde Symfonie. **** Amsterdam 2000

Zesde Symfonie. **** Amsterdam 2000

Zevende Symfonie. **** Amsterdam 2001

Lied von der Erde. **** Amsterdam 2001

Achtste Symfonie. **** Amsterdam 2002

Negende Symfonie Amsterdam 2002

Tiende Symfonie. Amsterdam 2002

Vraaggesprek: “Bevrijding en Verlossing; de revoluties van Wagner en Verdi”. In: Skript; schrijvers en geschiedschrijvers. No.23,2 (2001):51-60

Briefvertaling met commentaar: Anton Bruckner aan Josephine Lang. In: Nexus 2003,37:49,50

Lemma’s in: XYZ van de klassieke Muziek. (Katja Reichenfeld, ed.) Houten 2003. Bach, Joh.Christian; Bach, Wilh.Fr.; Bloch; Bruckner; Busoni; Buxtehude, Chabrier; Chausson; Cui; Delibes; Donizetti; Fauré; Gade; Gounod; Grétry; Kalman; Kuhnau; Mahler; Massenet; Pachelbel; Pfitzner; Reger; Villa Lobos; Ysaye; Zemlinski.

Lemma (herschreven en geactualiseerd): “Noske, Frits” in: Musik in Geschichte und Gegenwart 2004 (verschenen 2006)

Columns: in Mens & Melodie: 2007 jrg. 62,5:13 en 62,6:15; 2008, jrg. 63,1:15 en 63,2:13 en 63,3:15 en 63,4:13 en 63,5:12 en 63,6:11; 2009 jrg. 64,1:30 en 64,2:10 en 64,3:18 en 64,4:15 en 64,5:12; 2010 jrg. 65,1:18 en 65,2:20